casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

395 items

   

THE MISSION
I hear you calling Marian...
13/05/2017, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

13/05/2017 : THE MISSION - I hear you calling Marian...
13/05/2017 : THE MISSION - I hear you calling Marian...
13/05/2017 : THE MISSION - I hear you calling Marian...
13/05/2017 : THE MISSION - I hear you calling Marian...
13/05/2017 : THE MISSION - I hear you calling Marian...
In 1986 zag The Mission het levenslicht. In 2016, 30 jaar later, werd dat uitgebreid gevierd met een nieuwe cd - ‘Another Fall From Grace’, die teruggreep naar het geluid van de begindagen - en een tournee die naast de nieuwe cd ook vooral die begindagen benadrukte. Ik heb er spijt van dat ik de oorspronkelijke passage van The Mission in 2016 in Waregem heb gemist, en ik ben blij dat ik een herkansing krijg van Het Depot.

The Mission heeft Evi Vine meegenomen als voorprogramma, een dame die een verleden heeft in The Eden House en twee erg mooie solo-cd’s gemaakt heeft (waarvan u vooral het debuut ‘…and so the morning comes’ in huis moet halen). Haar intrede is vrij luidruchtig en doet me meteen naar mijn oordopjes grijpen. Toch is dit opvallend rustige en trage muziek. Ik zou het suïcidale droompop noemen, voor zover deze term zin heeft. Je uitnodigen met warme muziek en een feeërieke stem en je dan overdonderen met de allerzwartste melancholie, dat is wat Evi Vine doet. En ik laat me er gewillig in meeslepen.

The Mission, dan, want dat is de groep waarvoor we gekomen zijn. Wie dit artikel leest weet ongetwijfeld dat The Mission een afsplitsing van The Sisters of Mercy is, toen alle muzikanten na ‘First & Last & Always’ besloten dat er met opperjunk Andrew Eldritch niet meer samen te werken viel. Stichtend lid Gary Marx ging als eerste weg en vormde later Ghost Dance met Anne-Marie Hurst van Skeletal Family.

Gitarist Wayne Hussey en bassist Graig Adams hielpen nog om de aan de gang zijnde tour af te werken. Ze gingen zelfs aan de slag met Eldritch om een opvolger voor ‘First & Last & Always’ te schrijven, maar kwamen er al snel achter dat Eldritch geen enkel van hun nummers wou inzingen, en zelf met onduidelijke ideeën afkwam. De twee verlieten de Sisters en vormden een nieuwe groep, samen met drummer Mick Brown van Red Lorry Yellow Lorry en later - toen bleek dat er een extra gitarist nodig was om Hussey aan de zang te ondersteunen - Simon Hinkler.

Wie zich een beetje in de zaak verdiept heeft, kan moeilijk twijfelen aan wie de sympathiekste partij was. De nieuwe groep kreeg oorspronkelijk de naam The Sisterhood mee en trad ook onder die naam op, maar Andrew Eldritch was de groep te snel af door als eerste een single uit te brengen onder die naam. Later nam hij ook een plaat op als The Sisterhood.

De inderhaast samengestelde ‘Gift’ - de plaat van The Sisterhood - begint met Patricia Morrisson die de cijfers ‘Two-Five-Zero-Zero-Zero’ reciteert. Een verwijzing naar de 25.000 pond die RCA Records aan de kant had gezet voor een opvolger voor ‘First & Last & Always’. Eldritch wou het geld naar zich toetrekken, terwijl de afspraak was om de som gelijk te verdelen over de twee partijen. RCA verbrak evenwel het contract met Eldritch en hij kreeg nul de botten. Terecht, al trachtte Eldritch nog jaren lang zijn gelijk te halen voor de rechtbank.

Maar dit zijn vandaag oude koeien. Zelfs Wayne Hussey zegt dat hij terug naar ‘First & Last & Always’ kan luisteren zonder rancune en bitterheid, en dat is misschien wel een ‘mission statement’ van wat ons vanavond te wachten staat. De vroege jaren staan immers in de belangstelling. Er weergalmt klassieke muziek vooraleer de groep op het podium stapt, vergezeld van… Evi Vine, die achtergrondzang mag verzorgen.

We worden meteen getrakteerd op een vlammende versie van ‘Beyond The Pale’. Wayne Hussey mag best beweren dat The Mission eerder conventionele rock is dan gothic rock, hij zal toch moeite hebben om te ontkennen dat platen als debuut ‘God’s Own Medicine’ en opvolger ‘Children’ - waar dit nummer van afkomstig is - het geluid dat thans bekend staan als ‘gothic rock’ mee gevormd hebben.

Dan gaan we over naar de nieuwe plaat ‘Another Fall From Grace’ met ‘Met-Amor-Phosis’. De plaat werd door Hussey zelf omschreven als de ontbrekende schakel tussen ‘First & Last & Always’ en ‘God’s Own Medicine’. En ja, er is duidelijk gewerkt om het geluid van die twee platen te benaderen, al blijft het toch vooral een klassieke Mission-plaat. Ik had verwacht dat er heel wat uit de nieuweling gespeeld zou worden, maar samen met ‘Can’t See The Ocean For The Rain’ bleef dit beperkt tot twee nummers.

Des te beter, dan is er meer plaats voor gouden oudjes. De Neil Young-cover ‘Like A Hurricane’, ‘The Crystal Ocean’ en ‘Over The Hills And Far Away’ komen van de compilatie ‘The First Chapter’, dat singles uit de beginmaanden van de groep verzamelt. Het zijn vooral de jaren 1986-1990 die in de schijnwerpers staan: het debuut ‘God’s Own Medicine’ uit 1986, ‘Children’ (1987) en ‘Carved In Sand’ (1990).

‘God’s Own Medicine’ komt ruim aan bod, en bestond grotendeels uit nummers die Hussey nog voor The Sisters of Mercy schreef, en die afgewezen werden door Andrew Eldritch. (Het gerucht loopt dat Eldritch later na een optreden van The Sisterhood - de groep van Hussey en Adams - gezegd zou hebben dat het heel sterke nummers waren.) Daaronder ‘Garden of Delight’ en uiteraard ‘Wasteland’, dat eigenlijk een herwerking is van ‘Marian’ en dat de hoofdset mag afsluiten.

‘Children’ doet het met twee nummers iets bescheidener, maar het is duidelijk dat de nadruk op ‘Carved In Sand’ ligt, dat de best verkopende plaat van The Mission werd, maar waarbij de tournee verstoord werd door alcoholmisbruik en gezondheidsproblemen. Gitarist Simon Hinkler hield het daardoor voor bekeken. Er worden een paar akkoorden ‘Amelia’ gespeeld (als intro voor ‘Can’t See The Ocean For The Rain’), maar het zijn hits als ‘Butterfly On A Wheel’, ‘Belief’ en definitieve afsluiter ‘Deliverance’ die het publiek helemaal meekrijgen.

De originele versie van The Mission bestaat na 1990 niet meer, maar er wordt nog een nummer gespeeld van ‘Masque’ (‘Like A Child Again’) - de meer experimentele plaat met folk- en dance-invloeden uit 1992, die een harde dobber was voor sommige fans maar waar ik enorm van hou - en eentje uit ‘Neverland’ (‘Afterglow’), dat een terugkeer zag van de bombastische rock die zovelen vereenzelvigen met The Mission.

Er werd na ‘Neverland’ nog een plaat gemaakt - ‘Blue’ (1996) - maar die was zo teleurstellend dat zelfs Hussey zich er neerbuigend over uitsprak. De groep zou het daarna voor bekeken houden. De groep hervormt zich in 1999 en breekt opnieuw uiteen in 2008, na een serie concerten waarin ze hun belangrijkste vier platen integraal spelen. Uit de platen van deze periode wordt vanavond niets gespeeld.

In 2011 is er sprake van een reünie van de oorspronkelijke bezetting ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van de groep. Graig en Hinkler blijken snel bereid om aan dat schema mee te doen. Hussey bleek iets moeilijker te overtuigen, maar stemt uiteindelijk toch in. Enkel drummer Mick Brown stuurde zijn kat en werd vervangen door Mike Kelly (Spear of Destiny). Het is deze formatie - die dus heel dicht staat bij de formatie uit de beginjaren - die we vanavond aan het werk zien.

De grootste verassing komt in de bisnummers. Niet zozeer de zuiver akoestische versie door Hussey en Vine van ‘Island in a Stream’, maar wel… ‘Marian’. Jawel, het nummer van The Sisters of Mercy. Hussey heeft in het verleden steeds geweigerd om nummers van de Sisters te spelen, ook al had hij ze zelf geschreven. Ik herinner me nog dat hij op een versie van ‘Wasteland’ op Eurorock jaren geleden even het gitaarlijntje van ‘Marian’ speelde, om dan met een brede grijns het publiek te jennen met ‘just kidding’.

Een eerste indicatie was de versie van ‘Marian’ die Hussey verleden jaar met stem en piano maakte voor Record Store day. Nu is het nummer in zijn originele versie opgenomen in de set van The Mission, en dat is geen klein wonder. I hear you calling Marian…

Misschien was Hussey het beu om te zien hoe The Sisters of Mercy nog steeds hun zakken vullen met nummers die hij destijds geschreven heeft, en vond hij dat hij zich er ook aan kon wagen. Hoe dan ook beschikt hij na 30 jaar nog steeds over een groep die live als een huis staat, en die platen is blijven uitbrengen. Dat is een groot verschil met de groep die hij in 1985 verlaten heeft.

Foto's: Luc 'Who Cares' Luyten

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Aeon Sable - Aether

Ondertussen al min of meer een bekend naam het Duitse Aeon Sable al was het maar omdat ze met regelmaat nieuwe albums releasen. Ze begonnen ooit als een meer traditionele gothic rock outfit maar met de jaren slopen meer psychedelische en metal elementen in hun geluid waardoor er nu vaak met de term post goth naar Aeon Sable wordt gerefereerd. Het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Whispers In The Shadow - The Urgeny Of Now

De groep rond Ashley Dayour is ondertussen ook al meer dan 20 jaar een constante en bewandelde al die jaren een hobbelig pad tussen dark rock, new wave en gothic rock. Met de laatste release, niet toevallig op het Solar Lodge label, lijkt de groep z’n draai gevonden te hebben. Krachtige dark rock met zin voor melodie die het beste van ...

lees meer...
CD BESPREKING : Phal:Angst - Phase IV

Phal:Angst is een post-rock/industrial band uit Oostenrijk. De groep was mij tot op heden totaal onbekend, maar laat dat nu net de drijfveer zijn om deze band te ontdekken middels hun intussen toch al vierde album, heel inspiratievol, 'Phase IV', genoemd. Na meerdere luistersessies heb ik het nog steeds moeilijk om hier een allesomvattende ...

lees meer...
CD BESPREKING : Metalwings - For all Beyond

Misschien niet de meest originele bandnaam, Metalwings mag toch even wat aandacht genieten. Bulgarije zou je niet onmiddellijk associëren met symphonic metal, eens te meer dat Metalwings boven komt drijven. De grote bezieler en doe-van-alles sinds 2010 is zangeres Stela Atanasova (tevens ook viool en keyboards). Ze wordt bijgestaan door ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Clouds Will Clear - Recollection Of What Never Was

'The Clouds Will Clear' is een typische instrumentale post-rock band uit Duitsland. Meteen in het eerste nummer 'In Cycles' van de nieuwe cd ' Recollection Of What Never Was' hoor je de typische post-rocksound van ondertussen wel enkele honderden bands terug. Een mengeling van zacht en hard, soms trancy en psychedelisch, ...

lees meer...
NIEUWS 16/12/2018 : A plague Upon the Land

Dat ook Belgen een stevig potje symphonic black metal kunnen fabriceren, bewijst het gezelschap Lemuria. Op 15 februari 2019 wordt hun nieuwe album ‘The Hysterical Hunt’ gepresenteerd (Jeugdcentrum Vizit –Wilrijk). Om de honger wat aan te scherpen, kan je hier alvast genieten van de video ‘A Plague Upon the Land’. Leuk ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 15/12/2018 : The Cure bevestigt nieuwe plaat na aankondiging Rock & Roll Hall Of Fame

De Rock & Roll Hall Of Fame is een museum in Ohio, Verenigde Staten, dat zich wijdt aan de geschiedenis van de rockmuziek. Sinds 1986 worden elk jaar een aantal artiesten opgenomen in de lijst van leden. Het gaat om indrukwekkende namen als Elvis Presley, The Beatles, Bob Dylan, David Bowie en nog heel wat groten uit de rockgeschiedenis. ...

lees meer...
NIEUWS 15/12/2018 : Causenation brengt single uit met VV303: Black Lust

Causenation is een jong EBM-project uit Antwerpen. Aan het roer staat Vain Sacrosanct, een man die eerder dj was op Radio Centraal. Live wordt hij bijgestaan door 0.77 en Talking Jazz. In augustus kon u kennis maken met de eerste single van de groep - 'The Things You Promise' - en thans is de tijd gekomen voor een tweede single: 'Black ...

lees meer...
NIEUWS 15/12/2018 : Album release De Delvers 15 december te Boom

Er zijn eigenlijk maar relatief weinig new wave groepen die in het Nederlands zingen. We kennen de eerste platen van De Kreuners en verder De Brassers, Mensen Blaffen, Arbeid Adelt!, Gruppenbild, Bange Konijnen, De Kommeniste, Aroma Di Amore, Zwarte Poëzie, Hedera Helix en sinds kort ook het lichtelijk fantastische Donder, Hel & Hagel. ...

lees meer...
NIEUWS 14/12/2018 : IAMX video: Mile Deep Hollow

‘Alive in New Light’ werd verwelkomd als de verrijzenis van IAMX. In de jaren ervoor heeft Chris Corner zwaar geleden onder depressie en slaapstoornissen, hetgeen zijn weerslag vond op ‘Metanoia’ uit 2015. Daar is hij nu over, en die herwonnen bevrijding was de inspiratie voor ‘Alive in New Light’, dat begin ...

lees meer...
FOTO'S : Ground Nero - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Astari Nite - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Spiritual Bat - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : THE ARCH - Gezond leven kan behoorlijk stresserend zijn, dus waarom zouden we in een grote boog rondom de geneugten des levens sluipen?

The Arch drukt reeds sinds 1986 zijn stempel op de Belgische wave-scene. Na hun vorige plaat 'Fates' waren de verwachtingen voor een opvolger hooggespannen. Het deed de groep grijpen naar een buitengewoon experiment. Volgende vrijdag ontvangen we The Arch op onze 26ste Dark Entries Night in de Kinky Star, en dat is het ideale moment ...