casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

388 items

   

Downhill XI - 11 maart 2017 Poppodium Volt Sittard
Futuristisch Occultisme en Meer
14/03/2017, Danny Quetin
 Bookmark and Share

14/03/2017 : Downhill XI - 11 maart 2017 Poppodium Volt Sittard - Futuristisch Occultisme en Meer
14/03/2017 : Downhill XI - 11 maart 2017 Poppodium Volt Sittard - Futuristisch Occultisme en Meer
14/03/2017 : Downhill XI - 11 maart 2017 Poppodium Volt Sittard - Futuristisch Occultisme en Meer
14/03/2017 : Downhill XI - 11 maart 2017 Poppodium Volt Sittard - Futuristisch Occultisme en Meer
14/03/2017 : Downhill XI - 11 maart 2017 Poppodium Volt Sittard - Futuristisch Occultisme en Meer
Het mag ondertussen duidelijk zijn, de organisatie van Downhill in het Nederlandse Sittard weet er eens te meer iets moois van te maken. Gedurfd, uit puur idealisme het programmeren van bands die je in de Lage Landen niet vaak op het podium ziet staan.

Ook voor deze editie XI werd Poppodium Volt als epicentrum uitgeroepen voor zij die deelgenoot willen uitmaken van een unieke beleving. Downhill is dan ook zo’n type festival dat je moet beleven.

De reïncarnatie van Aleister Crowley, het occultisme en allerhande bezweringen horen tot de functieomschrijving van The Devil And The Universe. De monnikspij met geitenkop als aanbidding voor de Grote Gehoefde. De Maagd Maria werd verheerlijkt door de bebloede tranen. Met de nadruk op de nodige percussies weet The Devil And The Universe zich vooral als Live-band te profileren. En met veel samples omkaderd in het Pentagram des duivels. Met Immaculata als ontstaan van het universum. Danaus Plexippus als orgelpunt en vooral het van The KLF ontleende What Time Is Love als volledige losbarsting. Satan keek mee en gaf een vette knipoog. Subliem concert en met Ashley Dayour van Whispers In The Shadow in hun rangen.

Die Dayour moest enkel zijn pij aan de haak hangen en wat apparatuur vervangen en kon terug het podium op, dit keer met Near Earth Orbit. En met Merciful Nuns/Garden Of Delight boegbeeld Artaud Seth. N.E.O. brengt de thematiek van het einde der wereld, en de liefst voorafgaande verhuizing naar een beter planetenstelsel. Strak openend met Trans Neptunian Objects met vooral een sleutelrol voor 2 TV-schermen die technisch perfect verbonden waren met het hoofdscherm. En met Ashley Dayour die een waar klankentapijt legde met de snaren en de declamatie van Seth als vocaal instrument. De blackout van de Abandoned World als doorslaggevend argument. Het verhaal van de Solar Storm die de aarde 3 dagen lang in totale duisternis zal hullen. Smog die ons heelal zal overspoelen. In 2034. Conceptueel kunnen we er ons zeker iets bij voorstellen, het in levende lijve mee te maken kon niet echt overtuigen. We onthouden vooral 16/03/2034 als het einde der tijden, het einde der beschaving. The End Of All Existence.

En daar is geen zelfdestructie voor nodig. Een headliner hoeft niet altijd als laatste band op te treden, zo ook met Suicide Commando. Het is geen geheim meer, waar Johan van Roy en de zijnen aantreden gaat men uit de bol. Tijdens Downhill was het niet anders. Het gros van de aanwezigen was dan ook afgezakt voor deze beukende Hellectro van momenteel Belgies belangrijkste exportproduct. Hard gedreun met live-drum om het nog meer slachtkracht te geven. Decibeloverstijgend zoals het hoort te zijn. Vintage als kunnen teren uit meer dan 30 jaar bestaan. Je kan het klassiekers uit het genre noemen, en klassiekers geven nu eenmaal blijk van erkenning en herkenning. Met een Volt die helemaal loos ging. Geen See You In Hell, maar als toemaatje een bijzonder straffe uitvoering van Die Motherfucker Die. Bloed op de schermen en bloed aan onze trommelvliezen.

Een headliner hoeft dus geen laatste band op het podium te zijn. Het nadeel betekent wel vaak dat in een te vroeg stadium de zaal halveert. Hetgeen een jammerlijke evolutie is en zeker ook voor The Frozen Autumn. Maar degenen die wel bleven hangen zagen dat het wel goed zat voor de synthpop van Diego Merletto en Froxeanne. Een perfecte wisselwerking ook voor beiden, van keyboard naar microfoon en weer terug. Al was vooral het mannelijk stemgeluid het meest overtuigend. Dat van haar klonk eerder te overstemd, te hoog en eerder zenuwachtig. The Frozen Autumn bracht vooral een soort van best of-set en daar kan niets mis mee zijn. Goeddoende elektronica die een adempauze bracht na de stormram die er voor kwam.

Poppodium Volt in Sittard blijft de ideale uitvalbasis voor de beleving van Downhill. Met een perfect geplande organisatie, en met een affiche die durft stoutmoedig te zijn. Mogen we alvast uitkijken naar volgend jaar.

Foto's : Xavier Marquis

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - Pavilion. Listening Practices by Lithuanian Artists

‘Luisteroefeningen door Litouwse artiesten’. De ondertitel van deze cd spreekt boekdelen. Dit zijn opnames waar zelfs het geoefende oor een zware dobber aan zal hebben. De uitleg bij de cd waarschuwt ons verder: ‘De werken die hier voorgesteld worden functioneren op verschillende wijzen, maar allen vereisen ze extensieve ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2018 : Mono Inc.: Long Live Death

‘Viva La Muerte!’ De leuze werd gelanceerd door de fascistische José Millán-Astray y Terreros, die het Spaanse vreemdelingenlegioen oprichtte tijdens de burgeroorlog in de jaren 30. Hij voegde er ook ‘dood aan de intelligentie’ toe (of dood aan de intelligentsia), om extra in de verf te zetten hoe sterk ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2018 : Ministry, Dimmu Borgir, Epica en Behemoth op het Alcatraz-festival

Al jaren staat het Alcatraz-festival in Kortrijk garant voor een keure aan metalgrootheden die het anders zo vrome en rustige West-Vlaanderen komen wakkerschudden. Ook dit jaar heeft het festival weer heel wat moois te bieden. Onder andere Ministry, Dimmu Borgir, Epica, Behemoth, Satyricon, Amorphis en Alestorm zullen er uw oren komen beschadigen. ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2018 : Katrina zonder W-aves op het W-festival

Het kan verkeren. Op minder dan een maand van het W-festival moet het Zweedse Secret Service afhaken. Ze stonden geprogrammeerd op zaterdag 18 augustus. Het W-festival maakt zijn reputatie verder waar en heeft prompt voor een vervanger van formaat gezorgd: Katrina, de voormalige zangeres van Katrina & The Waves. U zult op de zonneschijn ...

lees meer...
CD BESPREKING : Carl Stone - Electronic Music From The Eighties And Nineties

De Amerikaanse componist Carl Stone maakt al muziek sinds 1972. Hij specialiseerde zich in elektronische muziek en vandaag is zijn voornaamste instrument een laptop computer. De man heeft talloze werken op zijn conto staan. Veel er van bevatten zich langzaam ontwikkelende manipulaties van samples. Dit kunnen opnames zijn van akoestische instrumenten, ...

lees meer...
NIEUWS 19/07/2018 : Morgan King: Janet & John

Wie de nieuwe single van Morgan King hoort zal, misschien niet meteen horen dat hij ooit één van de meest succesvolle houseproducers ter wereld was. Zijn wortels had hij evenwel in de new wave, en na zich in de jaren 90 een tijdje teruggetrokken te hebben uit de muziekwereld, is hij meer experimentele elektronische muziek beginnen ...

lees meer...
NIEUWS 19/07/2018 : Theatre of Hate deelt live-versie van 'The Klan'

Theatre of Hate maakte begin jaren 80 furore met maatschappijkritische post-punk, destijds werd ook wel eens de term 'positive punk' gebruikt, maar die is wat in onbruik geraakt. Hoe dan ook, de groep bestaat nog steeds en Kirk Brandon en de zijnen treden - zeker sinds de uitgave van 'Kinshi' in 2016 - weer regelmatig op. Verleden ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Vlimmer - IIIIIIII + IIIIIIIII

In ons rekenkundig stelsel is 1 + 1 nog steeds gelijk aan 2. Toch ? Blijkt nu dat 8 + 9 ook gelijk kan zijn aan 2. Medeverantwoordelijk daarvoor is Vlimmer, het eenmansorkest van de Berlijnse Alexander Leonard Donat. En wel omdat hij er in slaagt om twee EP’s tegelijkertijd uit te brengen, en die dan ook nog eens IIIIIIII (tel ...

lees meer...
CD BESPREKING : NothingButNoise - eXistence Oscillation <> (possible) Future

Zeggen de namen Daniel Bressanutti en Dirk Bergen u iets? De EBM diehards al zeker wel maar de rest misschien ook als ik zeg dat Daniel Bressanutti beter bekend is als Daniel B. en jawel, dat is dus een van de twee oprichters van EBM legende Front 242. En het andere stichtende lid was dus Dirk Bergen, die uiteindelijk maar een drietal jaar ...

lees meer...
CD BESPREKING : N-Qia - Fantasica

Nozomi, de zangeres van N-Qia, klinkt als een elf die een paar routeinstructies heeft gemist en per ongeluk van het Nikko National Park in Tokio's drukste verkeersaders is beland. Met haar feeërieke stem lijkt ze de strijd aan te gaan met de hectiek van de grootstad. Voor deze stedelijke drukte zorgt haar muzikale wederhelft Serph. ...

lees meer...
INTERVIEW : Antipole - Ik zou nog heel graag remixes willen maken voor She Past Away of Lebanon Hanover, maar ik twijfel of ze al ooit van Antipole hebben gehoord.

Het verhaal van hoe een eenmansband zich weet te integreren in de hedendaagse wereld van de postpunk. En daarbij vooral weet samen te werken met goeie vrienden. Antipole kwam voor het eerst in ons vizier door het album Northern Flux dat werd uitgebracht via het Franse Unknown Pleasures-label. Een album dat donkerheid met lichtheid wist ...

lees meer...
INTERVIEW : THEATRE OF HATE - Ik wil in elk geval niet werken voor de realiteit of de winst van iemand anders.

Theatre of Hate heeft met 'Westworld' muziekgeschiedenis geschreven. Ze maakten postpunk met grauwe, rauwe nummers die niet bepaald overvloeiden van optimisme. De groep leefde een kort maar krachtig bestaan tot de groep overging in Spear of Destiny in 1982. Vandaag is het evenwel Theatre of Hate dat terug van zich laat horen. In 2016 ...

lees meer...
FOTO'S : Lacuna Coil - @ Graspop door Luc Luyten, 24/06/2018

lees meer...
FOTO'S : Eisbrecher - @ Graspop door Luc Luyten, 24/06/2018

lees meer...
FOTO'S : Marilyn Manson - @ Graspop door Luc Luyten, 23/06/2018