casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

430 items

   

Diamanda Galās @ Handelsbeurs Gent, 20 april 2016
...Death will come and has Your eyes...
24/04/2016, Jan Denolet
 Bookmark and Share

24/04/2016 : Diamanda Galās @ Handelsbeurs Gent, 20 april 2016 - ...Death will come and has Your eyes...
Daar we niet op Sinner's Day aanwezig waren tijdens haar doortocht toen was het alweer van 1999 (...) geleden dat we the Devil's Diva aan het werk gezien hadden. Afgelopen woensdag kwam ze in de Genste Handelsbeurs haar programma Death will come and has Your eyes voorstellen en dat was het uitgelezen moment om haar vitale lichaamsfuncties op te meten. Vrouwe Galàs is er ondertussen al 60 en onze muzikale helden sneuvelen bij bosjes, dus geen tijd te verliezen...

Met Hastayim Yasiyorum vloog ze er al direct stevig in, in haar typische stijl de toetsen martelend en de atmosfeer van een onweer oproepend. Donderwolken en hagelbuien zouden een uur lang het podium van de Handelsbeurs blijven domineren. Van het Turks moeiteloos over naar het Italiaans met I Gatto Lo Sapranno (The Cats Will Know) en daarna over naar Franse Chanson... "Brassens!!" hoorde ik iemand fluisteren, maar naar mijn gevoel had het eerder Brel geweest. In ieder geval: La Galàs doet er volkomen haar ding mee, de zwarte muzikale klei knedend en rollend tot het volledig haar eigenste creatie wordt. Iets wat een kenmerk is van de Groten... Een muzikale stijl die op goede voet staat met de dood is de Blues, en laat dat nu voor goede redenen een van de dada's zijn van Galàs. Van thuis uit heeft ze als Grieks-Amerikaanse zowel de Blues als de Rembetika met de paplepel ingegoten gekregen en in combinatie met die studies voor operazangeres en pianiste krijg je dan een artieste die in staat is volle zalen omver te blazen met een eigenzinnige mix van macabere liedjes voor het slapengaan. In de Weimar-Republiek was het ook niet altijd lachen, dansen en drinken; getuige Galàs' interpretatie van Dietrich's Die Stunde kommt, waar ze een Duivelse wals uit puurt. Weer een taal die onze Duivelse Diva aan haar set toe weet te voegen. Critici zouden kunnen zeggen dat het allemaal wat van hetzelfde is, maar persoonlijk hoorde ik vooral een artieste die moeiteloos laveert tussen verschillende stijlen met de dood als rode draad, terwijl ze hoogtepunt na hoogtepunt aan elkaar rijgt. Wat te denken van een inktzwarte interpretatie van Brel's Amsterdam, nog maar eens een aantal bluesnummers compleet uitgekleed en naar eigen hand gezet en een aantal nummers die op instrumentale wijze worden verlengd met donderend maar virtuoos pianospel en een Diva die haar stem laat krijsen als een roofvogel, klaar om de menselijke illusie -eender de welke- aan stukken te rijten...? Mors Ultima Ratio...

Persoonlijke hoogtepunten waren te noteren met 25 Minutes To Go, waarin ze een muisstille zaal bij het klamme handje neemt terwijl ze in de rol van een ter dood veroordeelde kruipt die aftelt naar haar ultieme einde aan de galg. See That My Grave Is Kept Clean, een blues-standard die al zo lang mee gaat in het oeuvre dat deze goed gemarineerd is in het Galàs-sausje, zorgt ook steevast voor de nodige koude rillingen. En dan is daar uiteraard de bijna obligate afsluiter Let My People Go, de spiritual verwijzend naar de Exodus die door La Galàs een heroriëntatie kreeg richting de aids-epidemie die eind jaren 80 en begin jaren 90 ook in haar persoonlijke vriendenkring slachtoffers eiste...

Deze Grand Dame van de avantgarde mag zich nog steeds met recht en rede the Devil's Diva noemen, een koosnaampje dat ze zelf omarmt, en niet op de manier die we zouden vermoeden. Zelf verwees ze tijdens haar Plague Mass bijvoorbeeld naar oude Bijbelse teksten die aangaven wanneer iemand als onrein bestempeld en zo behandeld moest worden. Indien God het niet opneemt voor de verschoppelingen dan zal de Duivel het wel doen, was de redenering. En de verschoppelingen van deze Aarde hebben voor Galàs veel gezichten: het zijn de ter dood veroordeelden, de ongeneeslijk zieken, de prostituees, de homoseksuelen, de vluchtelingen (If I Die on the Boat), de slachtoffers van nauwelijks erkende genocides (getuige haar programma rond de Armeense, Assyrische en Griekse genocide in het Ottomaanse rijk), ... Via haar fenomenale stem laat ze hun jammerklacht alsnog horen, als een aanklacht tegen al diegenen in onze maatschappij die liever de andere kant op kijken...

Even terug naar haar doortocht op Sinner's Day enige jaren geleden: Galàs was toen furieus omdat ze vroeger op moest ten gevolge van het wegvallen van een andere groep. Indien men weet dat ze als artieste voor een concert haar stem moet opwarmen en ook dat ze laagje per laagje haar dagdagelijkse persoonlijkheid aflegt om in de huid van haar podiumpersonage te kruipen dan kan men bergijpen dat ze not amused was... Ook wordt ze snibbig wanneer de naam van die andere Newyorkse diva, Lydia Lunch, valt. Een en ander is terug te voeren op een ongelukkige uitspraak van La Lunch tijdens een interview waarop La Galàs tijdens een ander interview de bal terug kaatste. Sommige journalisten boren dit incident graag uit op zoek naar straffe verhalen, maar Galàs blijft er koeltjes onder: "It's more kinda gimmick by now..."... Gimmick of niet, met the Devil's Diva zoekt men liever geen ruzie...!

Na het concert waren er op de promo-stand geen albums te verkrijgen, maar ik verwijs hongerigen graag door naar haar albums Malediction and Prayer en Defixiones, Will and Testament. Is het eerste een volledig livealbum, het tweede bevat haar conceptalbum over de genocide op Christenen in de nadagen van het Ottomaanse Rijk en ook een live-CD met daarop haar meer gangbare materiaal. Maar er gaat uiteraard niks boven een ontmoeting in levende lijve, met het podium als veilige buffer...

(JD)

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Desiderii Marginis - Departed

We bekennen (weeral) schuld: we zijn rijkelijk laat met onze bespreking van Departed, het laatste werk van dark ambient grootmeester Desiderii Marginis dat verscheen in juli 2020. We kunnen nu eenmaal niet overal tegelijk zijn, en onze promostapel is nog altijd vruchtbaarder dan een konijn in topvorm. Excuses die we geregeld naar voren ...

lees meer...
CD BESPREKING : Bill Thompson - Ocean Into Light

Bill Thompson is een Texaan die in 2004 naar Engeland verkaste om aldaar een doctoraat in compositie te behalen. Hierna wist hij tal van prijzen in de wacht te slepen met zijn werken. Als artiest heeft hij een bijzondere interesse in perceptie en belichaamde aanwezigheid. Zijn installaties en performances maken vaak gebruik van gevonden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Transmission - Cosmos

Transmission is het project van de Franse grafische designer Sandrine Deville die voor haar debuut uitweek naar... Brazilië, thuisbasis van deze Wave Records. De dame is vooral bekend via Bleufactoriz, haar design label, waar ze o.a. een hagelwitte 3D print maakte van haar eigen viool, gebaseerd op de iconische hoes van Joy Division’s ...

lees meer...
CD BESPREKING : Camecrude - Enclave II-II.

Kijk eens aan, want van wat een verrassing kunnen we hier spreken! Toen we het fraai vormgegeven pakketje van het ons tot voorheen onbekende Camcrude mochten ontvangen was de spontane gedachte bij de eerste oogopslag: haal de kruiwagen maar van stal, want het lijkt er op dat we weer een nieuwe exponent aan de reeds hoog opgelopen stapel Wardruna-klonen ...

lees meer...
INTERVIEW : ENZO KREFT - Ik denk niet dat we ooit volledig opgewassen zullen zijn tegen de verrassingen die moeder natuur voor ons in petto heeft.

Enzo Kreft – Eric Vandamme voor de vrienden – heeft alweer een plaat afgewerkt, en zoals gewoonlijk gaat het om een conceptalbum. Nadat hij op ‘Wasteland’ de milieuproblemen thematiseerde en op ‘Control’ de gevaren van de moderne technologie, gaat hij nog een stapje verder op ‘A Different World’. ...

lees meer...
NIEUWS 06/03/2021 : Your Life On Hold maakt tweede lockdown-ep: Imprisoned and exorcised

De Belgische gothic rock stelt het goed en één van de redenen daarvoor is de hyperproductiviteit van Jan Dewulf, die sinds 2017 al drie platen uitgebracht heeft met Your Life On Hold. Daarnaast heeft hij ook nog meegewerkt aan de laatste Dive-plaat en werkte hij een plaat af met zijn electroproject Mildreda, die binnenkort bij ...

lees meer...
NIEUWS 06/03/2021 : Ahrayeph bloedt dood

En dat het goed gaat met de Belgische gothic rock hebben we ook aan de nieuwe van Ahrayeph gemerkt. Hier is het de eerste uitgave sinds augustus 2020, toen de 'Heaven No 7'-ep uitkwam. Het gaat slechts om één nummer, maar wat een nummer! 'Bloodletting' is een dijk van een song met een beukende bas, tegendraadse ...

lees meer...
CD BESPREKING : Music For Installations - Fractions Of Unity

Zojuist bespraken we van het Belgische drone en soundscape project Music For Installations het live album “Stamp & Deliver” dat in oktober 2020 verscheen. Eerder dat jaar kwam van Music For Installations ook het eerste studio album “Fractions Of Unity” (10 tracks, 65 minuten speelduur) uit. Digitaal is er nog meer ...

lees meer...
NIEUWS 01/03/2021 : Euphemia Rise presenteert eerste EP.

Farewell To Greatness is de eerste officiële EP van het Belgische project Euphemia Rise. We berichtten reeds dat de man hierachter Wim Lankriet is, zie ook Syrenomelia. De EP is meteen een introductie van de ambitie die Lankriet naar voor wil schuiven: een meer experimentele benadering van alternatieve rock brengen en op die manier, ...

lees meer...
NIEUWS 01/03/2021 : Mildreda tekent bij Dependent!

Jan Dewulf is een bezige bij. Zijn gothic rock project Your Life On Hold doet het flink bij cult label Solar Lodge en de Oostendenaar pakt met Mildreda, zowat het eerste electro project van deze veelzijdige muzikant (meneer De Wulf was een jochie van 16 toen hij het uit de ondergrond stampte), binnenkort uit met een album bij, jawel, Dependent. Dependent ...

lees meer...
NIEUWS 01/03/2021 : Cover 'Forever Young' kondigt nieuw Blutengel-album aan

De lockdown is geen reden voor Blutengel om het werk neer te leggen. Ze lieten verschillende keren van zich horen, onder meer door een samenwerking met Massive Ego en door het zijproject van meesterbrein Chris Pohl: She Hates Emotions. Dat project wou reeds de voorliefde van Pohl voor de wave uit de jaren 80 uitdrukken, maar nu betuigt ook ...

lees meer...
INTERVIEW : WÜLF7 - We verdienen deze aarde niet en ik ben ervan overtuigd dat we haar verder gaan vernielen.

Wie zijn electro graag compromisloos hard heeft, als een avalanche van harde beats zonder rustpauze en zonder tragere stukken, moet beslist zijn oor lenen aan WÜLF7. Dit duo begon in 2019 en bracht al snel de ep 'The Night Of The Wolves' uit, met een veelbelovende mix van EBM en dark electro die ze 'Dark Electro Body Melancholic' ...