casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

689 items

 

EVI VINE
Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…
18/04/2019, Jan Denolet
 Bookmark and Share

18/04/2019 : EVI VINE - Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…
18/04/2019 : EVI VINE - Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…
18/04/2019 : EVI VINE - Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…
18/04/2019 : EVI VINE - Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…
18/04/2019 : EVI VINE - Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…
Wie haar nog niet gespot had op Joy Division-tribute A Change of Speech… en haar eerste album …and so the morning comes gemist had, die kon Evi Vine in 2016 ontdekken op het Black Easter Festival in Antwerpen, waar ze haar tweede album Give Your Heart To The Hawks voor kwam stellen. Tijdens die editie speelden 2 artiesten het klaar om ondergetekende na begot één nummer naar de merchandise hoek te laten rennen : de eerste was nationale trots Whispering Sons (die later dat jaar Humo’s Rock Rally wonnen) en de tweede was dus -u raadde het al- Evi Vine… Het elegante, breekbare maar tegelijk solide concert was dan ook zeer overtuigend. Give Your Heart… stond sinds aankoop zeer regelmatig op…!

Uit betreurenswaardige zaken baren soms ook iets moois en dus werd besloten om na het onverwachte overlijden van Ward De Prins, bezieler van Peek-A-Boo én Black Easter (en webmaster o.a. voor Dark Entries), zijn Festival terug leven in te blazen. Evi Vine is met volle overtuiging weer van de partij, wij hopen van u hetzelfde…

Maar eerst legden we haar ons vragenlijstje voor…

Dark Entries : De eerste keer dat ik je zag optreden was op het Black Easter festival, enige jaren geleden, waar je over enige weken (zaterdag 20 april) en op dezelfde locatie terug zult staan… De tweede keer was een kamerconcert op een editie van Can’t Live In A Living Room (dat inderdaad in iemands living was)… Ik had begrepen dat jullie Ward De Prins ontmoet hadden tijdens een vorige editie van CLiaLR…? Ben je via die weg op het podium van Black Easter terecht gekomen…?

Evi Vine : Ja, dat klopt. We ontmoetten Ward voor het eerst na het concert bij Eddy en Anja thuis, de twee geweldige en enthousiaste mensen die ons voorgesteld hebben aan Ward. Hij leek direct een beminnelijke man wiens liefde voor the scène groot was. Toen we in 2016 op Black Easter stonden zaten we in een transitieperiode : onze drummer GB was er net bij gekomen, wat ervoor zorgde dat we konden experimenteren met een krachtiger geluid, wat uiteindelijk op ons nieuwe album volledig zijn plaats gekregen heeft. We kijken dan ook ongelooflijk uit om dat op BE 2019 te laten horen…

Veel mensen hebben jullie muziek leren kennen via jullie bijdrage aan Joy Divison-tribute A Change of Speech, A Change of Style, waarvoor jullie Dead Souls herwerkten. Hoe kwam men bij jullie terecht; en heeft het deuren geopend…?

EV : We hadden veel steun van onze goede vriend en collega Sven Affeld die met ons was tijdens onze tour als voorprogramma van Phillip Boa en ook tijdens het Nocturnal Culture Night Festival in Deutzen bij Leipzig. Misschien dat ze via hem tot bij ons gekomen zijn voor de compilatie…? Niet zeker welke deuren het geopend heeft, maar we hadden wel een echt goede feedback. Er rustte een zekere druk op onze schouders om zo’n invloedrijke band te coveren. Met Danny Nolan aka ‘Flints Kids’ hadden we in ieder geval iemand aan de productie die het geheel van een mooi donker randje voorzag…

Je hebt ook gezongen bij de Goth supergroep The Eden House (met o.a. Tony Pettitt van Fields of the Nephilim, om iemand te noemen)… Hoe kwam je bij hen terecht gekomen…?

EV : Ik kwam Tony en Peter (nvdr > Yates?) tegen tijdens een concert van gemeenschappelijke vriend Bob White en zijn groep NFD, dus daar begon onze communicatie… Daaruit volgde dan het schrijven en inzingen van Reach Out, In The Fire For You en The Dark Half

In The Eden House zong je naast Monica Richards (Strange Boutique, Faith and the Muse, solo, …), dus je kent elkaar een beetje. Als ik mij niet vergis staat ze op Black Easter op dezelfde dag als jullie… Long time no see…?

EV : Eigenlijk kennen we elkaar nog niet echt. Er was een geweldige show met The Eden House waarbij we (gastmuzikanten van dat moment) allemaal aanwezig waren, maar dat was enkel bij die gelegenheid. Op tour rond die tijd, het eerste album, was het vooral Amandine, Valentine en ikzelf. Maar we zien er echt naar uit om Monica terug live aan het werk te zien op Black Easter…!

Om de Fields-kaart nog eens te trekken: je hebt reeds gewerkt met Tony Pettitt en Peter Yeats (gitarist bij de klassieke Fields-bezetting) werkte samen met jullie voor de single Sabbath, van jullie nieuwste album Black/Light/White/Dark… Ben je enige -onschuldige- Fields-anekdotes te weten gekomen…?

EV : We werken al een tijd met Peter (Yates), al sinds ons tweede album Give Your Heart To The Hawks eigenlijk, en er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo… (knipoogt)

Dus we hebben Peter Yates maar ook Simon Gallup (Cure) die met jou en de band samenwerken op Sabbath… Hoe kwam dit te gebeuren en wat is je persoonlijke ervaring hiermee…?

EV : Samen met Simon in de studio zitten is ontzettend inspirerend. Een geweldige muzikant, die er zelf heel bescheiden onder blijft, wat de ervaring nog beter maakt. We waren al enige jaren aan het vissen naar zijn samenwerking en we voelen ons vereerd dat hij uiteindelijk toegehapt heeft…

De single Sabbath heeft een zwaarder geluid dan we van je gewend zijn (de volgende single, My Only Son, klinkt dan weer meer old school Vine)… Ook de videoclip geeft een nogal geladen indruk… De titel Sabbath doet me denken aan een periode van bezinning maar ik heb gehoord dat de video vooral over transformatie gaat…?

EV : Transformatie / Metamorphose… Wie zijn we wanneer we onze huid niet afleggen? Volgens mij is de enige reden dat we hier zijn is leren en groeien om meer te worden dan we al waren… Ga voorbij je angsten, die je begrenzen… ik weet dat dit niet gemakkelijk is… Als groep kregen we hierbij de hulp van de fantastische Craig Murray

Zou je kunnen zeggen dat het volledige album op een of andere manier over transformatie handelt…?

EV : Ja, dat denk ik wel… Zoals gewoonlijk is het album zeer gelaagd. In essentie gaat het over geliefden die we verloren zijn… Ze gaan over in nieuwe dimensies en wij blijven achter… De cyclus van destructie en innerlijke heropbouw…

Black/Light/White/Dark bevat 6 nummers, dus mensen zullen eerder een kort album verwachten. Verkeerde veronderstelling, want jullie nemen net de tijd om de nummers te laten ademen…

EV : Bij dit album wilden we onszelf zo weinig mogelijk beperkingen opleggen. Het was ook ons eerste studiowerk met Matt Tye op bass en GB aan de drums en het was de bedoeling dat iedereen iets naar de tafel kon brengen. Er waren een paar nummers die vertrokken vanuit het verhaal van een tekst, maar de rest ontstond uit de muziek in eerste plaats… en dat hebben we inderdaad de nodige ruimte gegeven…

Jij en Steve zijn veganisten… Ik weet dat veganisme een diepgaande impact heeft op heel veel dingen in het dagdagelijkse leven, het is diepgeworteld en is er altijd… Op welke manier en tot hoe ver zou je zeggen dat het -veganisme- een invloed heeft op je werk als artiest…?

EV : Ik laat je dat zelf uitzoeken, dan is er meer uitdaging aan… Hmmm… Ik kan wel zeggen dat het een emotionele last is eens je bepaalde verschrikkelijke dingen ziet en door hebt… Je kan niet meer doen alsof je het niet weet en alsof het je niks doet, eens het op een emotioneel, bijna moederlijk niveau (nvdr : ik denk dan bv. aan de zuivelindustrie, waar kalveren algauw van hun moeders weg gehaald worden omdat de melk bedoeld is voor de verkoop) tot je door dringt. Voor Steve en mij is er geen andere optie. GB, onze drummer, is ook naar veganisme toe aan het groeien… Indien je het met mensen over voedsel hebt dan werkt de communicatie best één op één, zolang mensen niet het gevoel krijgen dat ze veroordeeld of in een hoekje gedrumd worden, zoals helaas vaak het geval is… Bij de discussie over dieren/vlees eten kunnen mensen zeer defensief worden. Hun geloof in een systeem dat ze levenslang mee ondersteund hebben wordt in vraag gesteld en dan komt dat heel dicht op hun vel. Veganisme is een heel andere manier van eten (naast de ethiek rond kledij, gebruiksvoorwerpen en entertainment) en het gevoel dat ze alles ineens overboord zouden moeten gooien kan zeer beangstigend zijn. Ze hebben doorgaans zelf gezelschapsdieren, zien zichzelf als goede en normale mensen, hebben vaak weinig benul over industrial farming (nvdr : de moderne manier van o.a. veehouderij -ook kweekvissen en legkippen- waarbij productie op de eerste plaats komt en het eventuele welzijn van het dier/product op de allerlaatse) en wanneer dit in dan in vraag gesteld worden dan gaan de schilden omhoog en de vizieren naar beneden…

Je bent zeer begaan met wat er gebeurt in de wereld (politiek, leefmilieu,… ) en je spreekt jezelf erover uit, zij het in teksten of gewoon middenin een concert… Als een artieste gebruikt je duidelijk de voorhande zijnde kanalen… Denk je dat mensen, die in de eerste plaats naar een band komen kijken en luisteren, hier genoeg voor open staan…? Zijn er al momenten geweest waarvan je merkte dat je de boodschap echt over kon brengen…?

EV : Onze laatste Belgische show, het huiskamerconcert voor Can’t Live In A Livingroom waarop jij trouwens aanwezig was, was voor ons een speciaal moment in die zin. Er waar veel vrienden en bekenden van Ward (nvdr : De Prins, oprichter van Peek-A-Boo magazine en bezieler van Black Easter) en mensen waren zich emotioneel bewust van dit gezamelijke verdriet. Ward was een graag gezien, een man met veel vrienden in de muziekwereld en daarbuiten. Om te kanaliseren wat het met mij deed had ik een spoken word stuk voorbereid om de pijn en de liefde daar aanwezig te verwoorden…

Tijdens het Living Room-concert was ik in het gezelschap van een dame die een levenslange carrière had in Dans, waaronder Butoh (naoorlogse Japanese vrom van Dans, gekend voor zijn transformerend potentieel)… Indien je de vaardigheden en ervaring van zo’n artieste zou inschakelen, hoe zou je ze dan gebruiken…? Ik zag afgelopen zomer de Belgische sludge metalband Amenra het podium delen met een Butohka (in Diksmuide, een oud slagveld van WO.I) en dat was verdomd krachtig…!!

EV : Het was fijn aan elkaar voorgesteld te worden, goed dat je me eraan herinnert… Ik vond haar een zeer charismatische en inspirerende vrouw met een ervaring waar ik van zou kunnen leren. Ik ben er zeker van dat hier iets uit zou komen gebaseerd op muziek en beweging… het zou belangrijk kunnen zijn dit vast te leggen op beeld… Misschien een ideetje dat bij Craig Murray kan rijpen…?

En tenslotte, uitkijkend naar jullie doortocht op Black Easter > waaraan mogen we ons verwachten…?

EV : We staan nu op het podium als een kwartet, met de bedoeling elkaar aan te vullen op vlak van muziek maar ook qua atmosfeer, geluid, … Improviseren op wat er op die moment gebeurt > aanvoelen wanneer het mag knallen en wanneer het een andere richting uit mag waaieren… Mogelijks is het de eerste keer dat we het nieuwe album volledig zullen spelen en het zal spannend zijn voor ons om dat met het publiek te mogen delen…! En uiteraard kijken we er ook naar uit om met ouwe vrienden terug de draad op te pikken en, wie weet, er enige nieuwe te maken… (lacht)

Dankjewel, Evi… Wij kijken er ook naar uit…

Evi Vine

Black Easter

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Ingar Zach - Floating Layer Cake

Ingar Zach is een Noorse percussionist en de oprichter, samen met gitarist Ivar Grydeland, van het Sofa label dat zich concentreert op het promoten en uitbrengen van improvisatie en avant-garde muziek. Sinds eind de jaren negentig is Ingar actief in het folk circuit en in experimentele muziek. Doorheen de jaren is hij ook onversaagd op ...

lees meer...
FOTO'S : Goethes Erben - @ BLack Easter Antwerpen, 21/04/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Daemonia Nymphe - @ BLack Easter Antwerpen, 21/04/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Jo Quail - @ BLack Easter Antwerpen, 21/04/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 1 - De fun, de hits.

Black Easter, in het verleden was het tweemaal het door ons erg gesmaakte muzikale paradepaardje van Dark Entries webmaster/mede Peek-A-Boo oprichter Ward de Prins. Ward overleed vorig jaar geheel onverwacht, en wat zou er mooier zijn qua eerbetoon aan deze prachtige persoon dan nog eens een keertje zijn festival te laten doorgaan ter zijner ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : GEDONDER #2: LA MERDE (19/04/2019, Kinky Star, Gent) - 'Haelt alvast uw klompen boven en dans alsof het de zomer van 1569 was'

“Morgenavond trekt de La Merde kermis de Vlasmarkt op, haelt alvast uw klompen boven en dans alsof het de zomer van 1569 was!”, alzo prees Thomas Van den Eynde, een van de twee leden van La Merde, hun concert op de tweede editie van Gedonder in de Kinky Star aan. Niet zo maar een concert, want we zouden hier getuige zijn van ...

lees meer...
CD BESPREKING : Alexandra Spence - Waking, She Heard Fluttering

De Australische Alexandra Spence is een kunstenares en muzikante die bekend staat om haar audiovisuele installaties en elektroakoestische composities. De muziek voor haar eerste release op het Room40 label kwam tot stand via veldopnames gemaakt in 2018 tijdens haar verblijf in Groot-Brittannië en op het Europese vasteland. Het grauwe ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Vandal X - Blood On The Street

Er zijn nog zekerheden in het leven, en een daarvan is Vandal X. Al bijna 25 jaar timmert dit duo luidruchtig aan hun ongeëvenaarde weg, en ondergetekende heeft als fan het eerste uur dit mooie parcours op de voet gevolgd. Het begon allemaal in 1998 toen na twee demo cassettes (Showbizz (1996) en Louder Than Anyone (1997)) de eerste ...

lees meer...
NIEUWS 19/04/2019 : Pasen dit jaar garantie voor een ei-vol weekend.

Het zal u niet ontgaan zijn dat de Paashaas dit jaar heel wat evenementen in België rondgestrooid heeft. In uw zoektocht naar de lekkerste eitjes helpen we u graag een handje middels dit beknopte overzicht. (vrijdag 19 april) In JH De Wommel kan je dit weekend drie dagen lang genieten van het beste wat het minimal wave genre te ...

lees meer...
CD BESPREKING : Hans Fredrik Jacobsen - Řre

De titel verwijst naar het belangrijkste orgaan voor iedereen die met muziek bezig is: het oor. De Noorse multi-instrumentalist Hans Fredrik Jacobsen heeft zijn vierde album helemaal gewijd aan het fenomeen van op gehoor spelen. Heel wat muzikanten hebben op die manier één of meerdere instrumenten leren bespelen. ‘Øre’ ...

lees meer...
NIEUWS 19/04/2019 : Met Dark Entries gratis naar Nederland!

Het duurde een beetje langer dan voorzien, maar binnenkort zal de vernieuwde locatie van de Maastrichtse club de Muziekgieterij dan toch de deuren openen. Voor het allerlaatste evenement in de ‘oude’ Muziekgieterij slaat men aldaar de handen ineen met Linke Soto en EPM Music om met een affiche voor de dag te komen die de liefhebbers ...

lees meer...
NIEUWS 18/04/2019 : Angels of Liberty leeft nog een beetje ....

18 april 2017 verliet bezieler en zanger Voe Saint-Claire van Angels Of Liberty ons... Veel te vroeg. De groep deed mijn gothic rock minnend hart weer sneller bonzen met het fantastische debuut “Pinnacle Of The Draco” (2012), oorspronkelijk uit op het eigen Secret Sin label, dat bol stond van de klassiekers. Tenminste, in een rechtvaardige ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ил (Il) / Soom - Split

Deze release dateert al van 2013 maar werd meegestuurd met een aantal recentere releases van dit Russische label. Onze policy is echter dat we alle fysieke dragers bespreken, dus hier komt ie. Eerst een kleine uitleg over het label dat aanvankelijk (No Name) heette en dus in feite naamloos was. Dit werd echter slecht begrepen door allerlei ...

lees meer...
NIEUWS 14/04/2019 : Gedonder in Kinky Star.

Onlangs mochten wij tot onze grote vreugde kennismaken met het nieuwe Belgische duo La Merde. Hun eerste cassette Dood En De Merde liet een verpletterende indruk achter bij uw recensent van dienst die niet toevallig hoog oploopt met The Moon Lay Hidden Beneath A Cloud en soortgelijke “wereld-serpenten”, net het straatje waarin ...

lees meer...
NIEUWS 13/04/2019 : Nieuwe single van Vlad in Tears!

Dringend tijd voor een nieuw album van Vlad in Tears? Correct! Maar nog even geduld. Pas tijdens komende herfst mag je de nieuweling ‘Dead Stories of Forsaken Lovers’ verwachten. Als je al is wil proeven, kan je hier de single ‘Born again’ beluisteren. Dit lied kwam tot stand in samenwerking met Lex (Megaherz) en Kris ...